— Commercie in je Gameplan —

Jouw marketing- en commerciële strategie
in 4 stappen

Van strategie naar commercie

CREËER COMMERCIËLE GROEI

Krachtig commercieel
plan bepaalt je succes

Je hebt als ondernemer een heldere missie en visie. In je organisatie is de gekozen strategie duidelijk. Alle ingrediënten voor groei zijn aanwezig voor jou, je mensen, de dienstverlening en de partners waarmee jullie samenwerken. Toch merk je dat je met de goedbedoelde marketingactiviteiten en veelbelovende commerciële plannen je strategische doelen niet haalt. Wat nu? Creëer een winnend marketing- en commercieel plan voor meer groei.

Commerciële activiteiten naar een hoger niveau

Wil jij weten hoe je de kloof tussen jouw strategie en jouw marketinginspanningen overbrugt? Hoe je marketing- en commercieel plan het behalen van je strategische doelen ondersteunt? Ontdek met Organisatie Gameplan®, hét succesvolle online business programma, hoe je de optimale verbinding creëert tussen de strategische doelen en je marketing, acquisitie en dienstverlening. Op deze pagina bespreken we vier stappen voor een succesvol marketing- en commercieel plan.

vrouw-collega-lachend-inzicht-context-van-bedrijf-context-organisatie-gameplan

ONTDEK IN 10 MINUTEN JOUW GROEIKANSEN

500+ ondernemers gingen je voor

Effectieve commerciële strategie is belangrijk

De afgelopen 25 jaar hebben we als adviseurs vele veranderingen gezien en honderden organisaties begeleid in de commercie, zoals verkoop, verkoopmanagement en commerciële processen. Vaak ontbreekt bij bedrijven de structuur en verbinding in de marketingplannen, verkoopplannen en verkoopprocessen. Daardoor worden er niet genoeg of niet de juiste klanten binnengehaald en leveren marketing- en verkoopinspanningen minder op dan begroot.

Bij Organisatie Gameplan zijn we er van overtuigd dat jij je doelen wel behaalt met een krachtige marketing en commerciële strategie. Een effectief commercieel plan dat de verbinding legt tussen de strategische doelen en je marketing, het commercieel proces, de levering van je producten en diensten, en de evaluatie van je commerciële strategie. Het gaat niet alleen om bedenken en doen, maar vooral ook om terugkijken wat wel en niet werkt en wat er beter of anders moet.

We benoemen kort en krachtig de vier thema’s waaraan je moet denken bij het opstellen van je nieuwe commercieel plan:

1. Marketing

Je gaat op zoek naar wat voor jouw organisatie de juiste marketingstrategie is en welke doelstellingen en concrete acties je daaraan koppelt.

Strategische doelen

Maak inzichtelijk voor jezelf en je organisatie wat de strategische doelen zijn en welke invloed die hebben op de marketing. Wat is er dan nodig en hoe past het bij je producten en diensten (bewustwording, informeren, verleiden, converteren).

Wat is nodig
Bepaal je marketingdoelen en acties die nodig zijn om je strategische doelen te halen. Benoem ook de KPI’s, de benodigde investeringen en wie verantwoordelijk is voor de acties.

2. Commercieel proces

Je koppelt je nieuwe marketingplan inclusief actieplanning aan je commerciële activiteiten.

Klantbehoud
Bepaal het profiel van je (potentiële) klant. Voor welke (type) klant kan jouw organisatie waarde toevoegen? Stuur op klantbehoefte en klantwaarde bij het maken van keuzen met wie je de relatie gaat versterken.

Klantontwikkeling
Selecteer welk aanbod en welke manier van benaderen het beste werkt bij deze klanten(en). Benoem hoe je jullie klant aandacht geeft en hoe dit past bij je marketingdoelen en de verwachtingen van je klant.

Acquisitie
Plan je acquisitie en je klantonderhoud. Bepaal wie wat wanneer doet en wat de concrete verkoopdoelen zijn. Benoem welke indicatoren je gaat gebruiken om het succes van je verkoopinspanningen te meten.

Organisatie Gameplan

Business coaching voor ambitieuze ondernemers

Je wilt jouw strategie echt scherp en levend houden. Je neemt je eindelijk voor om meer ‘aan’ dan ‘in’ je bedrijf te werken. Je wilt meer grip op groei krijgen en weer met veel plezier ondernemen. Wat is nu de volgende stap voor jou en je organisatie? Tientallen ambitieuze ondernemers kiezen voor Organisatie Gameplan.

Ontwikkel in een half jaar je strategie, je dienstverlening en de voorwaarden voor persoonlijke groei en zakelijk succes

Zet vandaag de volgende stap. Neem contact op of doe eerst de Organisatie Scan (10 min).

Je bepaalt op welke manier je de levering van producten en/of diensten zo inricht dat het optimaal past bij jouw strategische doelen.

Randvoorwaarden
Benoem hoe je het beste de levering regelt, passende bij de randvoorwaarden zoals de verwachting van de klant, jullie mogelijkheden, de strategische doelen en wet- en regelgeving.

Verantwoordelijkheid
Wijs aan wie verantwoordelijk is binnen je organisatie voor de kwaliteit van de uitvoering of levering. Denk hierbij ook aan de samenwerking met externen. Wie maakt de afspraken met deze partijen en hoe beoordeel je de samenwerking?

4. Evalueren en verbeteren

Er zijn altijd zaken die beter kunnen. Je stelt vast hoe jullie leren van ervaringen en hoe je feedback van klanten initieert om continu te verbeteren.

Wat evalueren
Bepaal met je werknemers welke elementen van de marketing, verkoop en levering belangrijk zijn om te evalueren en welke indicatoren daar inzicht in geven. Wat wil je nu echt weten, en waarom eigenlijk?

Met wie evalueren
Benoem in welke gevallen en met welke klanten een evaluatie ook echt iets oplevert. Bijvoorbeeld soort opdracht, klantomzet, opdrachtwaarde, complexiteit of risico, een nieuw product of dienst.

Hoe evalueren
Stel vast hoe en wie de evaluaties doen (interne evaluatie, klantgesprek, online formulier of een combinatie). Zorg ervoor dat het bij de klantverwachting en jouw organisatie past.

Wat verbeteren
Verzamel en analyseer de uitkomsten en bepaal wat de moeite waard is om te verbeteren. Besluit welke concrete acties je nu of later gaat uitvoeren en wat de resultaten moeten zijn.

Zet vandaag de eerste stap naar zakelijk en persoonlijk succes

Wil je weten hoe je meer grip op groei krijgt en weer met plezier gaat ondernemen? Doe de Organisatie Scan. Ontdek hoe een verbinding tussen je strategische doelen en je marketing, acquisitie en dienstverlening je daarbij gaat helpen.

DOE DE GRATIS ORGANISATIE SCAN

Speciaal voor jou als ambitieuze ondernemer die voelt dat nu het moment is voor verandering. Dat het tijd is voor meer grip op groei. De Organisatie Scan brengt de belangrijkste knelpunten en groeimogelijkheden in kaart en geeft antwoorden:

Ontdek in 10 minuten jouw groeikansen:

500+ ondernemers gingen je voor

INSPIRATIE VOOR EN DOOR ONDERNEMERS

Wat zeggen ondernemers over Gameplan

Ontmoet je business coaches

Ronald Hanselaar. Ondernemer, business coach en adviseur.

Ronald Hanselaar

“Hi, ik ben Ronald. Sinds 2006 help ik als business coach ondernemers als jij de volgende stap te zetten met de groei van jouw onderneming. Met effectieve leiderschapstraining en ons succesvolle online traject ‘Organisatie Gameplan’ werk ik samen met jou naar je doelen toe.”

Geert van Heijningen

“Hallo, ik ben Geert. Na 15 jaar management en projecten bij ABN AMRO heb ik in verschillende rollen in veel branches en sectoren organisaties geadviseerd en doorgelicht. Met Organisatie Gameplan hoop ik ook jouw organisatie naar een hoger plan te mogen tillen.”

Geert van Heijningen - Business coach - Organisatie Gameplan

Geert van Heijningen. Ondernemer,
business coach en adviseur.

Word ook een succesvol leider en ondernemer

Stap voor stap

Video afspelen over Ronald-Hanselaar-business-coach-organisatie-gameplan-mkb-bedrijfscoach